Waarom 2016 een topjaar voor a&m impact was?

Het einde van het jaar komt in zicht en dan komt iedereen weer tot bezinning. We blikken terug op het afgelopen jaar. Wat hebben we dit jaar allemaal bereikt? En wat gaan we volgend jaar doen? Toen ik dat voor a&m impact deed besefte ik me dat we de vaart er behoorlijk in hebben zitten. Heerlijk! Ik houd persoonlijk van analyseren, beslissen en uitvoeren zonder hierbij onnodig te moeten vergaderen. Dit resulteert erin dat 2016 een van de beste jaren van a&m impact uit haar geschiedenis is geworden. Hiervoor dank ik met name ons geweldige team en onze klanten.

Wat hebben we bereikt dit jaar?

Het belangrijkste dat wij dit jaar bereikt hebben met a&m impact is in mijn ogen de focus op de juiste doelgroep. Wij willen online het verschil maken, alleen moet je hier wel de juiste klanten bij kiezen; klanten met diezelfde visie. Budgetten zijn hierin vaak leidend, want kwaliteit kost nu eenmaal geld. Waar we vroeger heel veel klanten (+/- 500) hadden, werken we nu vooral voor +/- 30 grotere klanten. Dit geeft een hele andere dynamiek in ons bedrijf. Zo kun je meer aandacht aan deze klanten besteden en kunnen wij ons hierdoor beter inleven, betere adviezen geven en mooiere toepassingen ontwikkelen. Tevens is er veel overhead in ons bedrijf verdwenen, omdat je nu eenmaal minder klanten te woord hoeft te staan. In deze overgebleven tijd kunnen we onze mensen, interne processen en producten nog beter maken.

Volledig Agile

Een andere verandering die we afgelopen jaar flink doorgezet hebben, is de implementatie van Agile. Waar we vroeger vooral fixed-price-fixed-scope projecten hadden, waarbij altijd de kwaliteit onder druk kwam te staan, hebben we in 2016 ongeveer 95% van de projecten op een Agile wijze uitgevoerd. Hierbij gebruiken we verschillende facetten van scrum, lean en kanban in een eigen a&m mix. Het grote voordeel voor onze klanten is de flexibiliteit dat het met zich mee brengt. Vaak weten klanten vooraf nog niet exact hoe ze iets ontwikkeld willen hebben, en wij ook niet omdat we nog geen tijd hebben gekregen om het goed te kunnen onderzoeken. Daarom spreken we in dit geval in een sprint het aantal uren af dat we hiervoor mogen besteden en focussen we ons op het maximale resultaat. Op deze wijze krijgen wij de tijd om een kwalitatief goede i.p.v. snelle oplossing te kunnen leveren, en dat is wat onze klant wil en ook nog eens ons staartje van gaat kwispelen! Wij willen alleen maar goede en mooie oplossingen ontwikkelen, dat zit nu eenmaal in ons hart.

Groei

De bovenstaande zaken hebben erin geresulteerd dat we in 2016 flink gegroeid zijn. Zowel in ons team (+ 4 fte), in A-klanten (+/- 20%), in de band met onze klant, in nieuwe relaties, in kantoorruimte (+ 50%), in heel veel nieuwe kennis, in omzet en winst. Enkele klanten die zich aan hebben gesloten bij onze ambities zijn: Careander, Buurtplein, Customertalk, Meeus, Sprank, Mediost en MainFreight. Deze groei geeft aan dat we op de goede weg zitten en vooral hiermee door moeten gaan.

Participatie en band Gerard

Daarlangs heb ik onlangs de laatste 20% aandelen van mijn compagnon Gerard Russchen overgenomen. Waarom? Omdat dit voor mij allerlei interne voordelen biedt qua opbouw en inrichting van onze organisatie. Gerard heeft zijn draai ook helemaal gevonden in de verschillende bedrijven die hij heeft opgezet. We blijven elkaar regelmatig zien en we gunnen elkaar het allerbeste. We delen nog steeds onze kennis, ervaringen en enkele klanten waardoor het contact nog steeds goed is. Het voelt voor mij heerlijk om de volledige vrijheid te hebben en de weg te kunnen kiezen die ik denk dat voor a&m impact het beste is.

Betrokkenheid team

De mensen van ons bedrijf zijn cruciaal voor het behalen van onze doelen. Daarom worden we steeds strenger in ons aannamebeleid. We willen alleen de allerbeste mensen binnen halen, zodat we daadwerkelijk online het verschil maken. Ik geloof dat iedere medewerker in kleinere of grotere vorm ondernemerschap in zich heeft. Daarom laat ik mijn team al jaren meedelen in het resultaat. Dit geeft extra betrokkenheid, inzet en waardering. De afgelopen jaren heeft mijn collega Tom Dellepoort een exceptionele groei meegemaakt. Hij is een belangrijk onderdeel van ons team geworden en ik ga hem daarom ook betrekken als aandeelhouder in ons bedrijf. Dit voelt goed en is denk ik de juiste stap op het juiste moment voor zowel Tom als voor a&m impact.

Als ik dan zie welke feedback wij afgelopen week tijdens onze jaarlijkse evaluatiegesprekken van ons team hebben ontvangen, krijg ik een enorme lach op mijn gezicht en besef ik me eens te meer wat voor topteam en bedrijf we samen hebben opgebouwd. Het gevoel is moeilijk te verwoorden, maar het is een combinatie van trots, dankbaar en voldaan.

Wat gaan we volgend jaar doen?

Focussen

Het komende jaar 2017 zal in het teken staan van het doorontwikkelen van een aantal belangrijke facetten van onze dienstverlening. Zo willen we de focus op de goede doelgroep klanten verder uitbouwen door hier flink veel energie in te steken.

Nieuwe technologieën

Op technologisch gebied zullen we onze aandacht gaan focussen op met name de beveiliging, de stabiliteit en het ontwikkelproces van onze applicaties. We zien dat de applicaties die wij ontwikkelen, steeds geavanceerder en bedrijfskritischer worden en de gebruikersaantallen toenemen. Onze klanten verwachten hier ook steeds meer van.

Waar we enorm naar uitkijken is de nieuwe versie 3 van Craftcms! We volgen de ontwikkelingen al een geruime tijd zeer nauwkeurig, en zijn hier zeer nauw bij betrokken. Met deze nieuwe versie zullen we in staat zijn om nog betere, flexibelere en snellere applicaties te ontwikkelen.

Extra participatie

Wij geloven in samenwerkingen met andere bedrijven of instellingen. Zo hebben we met 2 van onze klanten een participatie in een uniek gezamenlijk project. Op deze wijze laten we de kennis van beide partijen samensmelten in een nieuw bedrijf, waardoor een mooie synergie (somvan) van kennis ontstaat. We gaan met deze kennis een probleem in de praktijk oplossen en hiermee de markt veroveren. Komend jaar gaan we op zoek naar een extra samenwerking, omdat we ervaren hebben dat dit goed werkt. Heb jij of ken jij iemand met een uniek idee, laat het ons dan weten!

Als we de stijgende lijn van 2016 verder uit kunnen bouwen, staat er wederom een top jaar voor de deur. Wij hebben hier heel veel zin in en bruisen van de energie! Maar het is nu eerst tijd om de grote ambities even los te laten, te genieten van de vakantie, gezin, familie en vrienden.

Wij wensen iedereen fijne dagen en een geweldig topjaar in 2017!

Groeten Arno



‹ Terug naar het overzicht