Rymax Lubricants geeft digitale boost aan kennisuitwisseling

Dit najaar ontwikkelde a&m impact voor olie- en smeerproducent Rymax Lubricants uit Zevenaar een online klantportaal. Hierop kunnen alle dealers van dit bedrijf, die over de hele wereld verspreid zitten, de nodige productinformatie en promotiematerialen downloaden. Ook is het een platform waar kennis, feitjes en ervaringen worden gedeeld. Gekoppeld aan de nieuwe website die extra tools bevat om voor iedere toepassing de juiste olie te selecteren, is het een compleet kenniscentrum geworden.

Rymax Lubricants is een relatief jong bedrijf dat hoge kwaliteit minerale en synthetische oliën en vetten produceert voor de autobranche, industrie, mijnbouw en de scheepvaart. Vanuit het hoofdkantoor in Zevenaar leveren ze hun producten aan honderden grote afnemers in vrijwel alle werelddelen. Ook beschikken ze over een groot netwerk van agenten en dealers in diverse landen. De afstemming van de juiste olieproducten op de verschillende toepassingen luistert in deze branche nogal nauw.

Portaal voor distributeurs en klanten

a&m impact kreeg van Rymax de opdracht om de digitale presentatie van het bedrijf een update te geven. In de aanloop van het traject werd al gesproken over een mogelijk klantportaal, maar Rymax schoof dit nog even op de lange baan. Sanne Kamps, Manager Marketing bij Rymax Lubricants: 'We hadden eigenlijk besloten om de bouw van een klantportaal nog even uit te stellen. Maar afgelopen september organiseerden we een internationale bijeenkomst voor al onze distributeurs en sales agenten. We hebben toen gevraagd wat we als Rymax voor ze konden betekenen. Het bleek dat er vooral behoefte was aan een centraal toegankelijk klant- en informatieportaal.'

Vlotte doorlooptijd klantportaal

Rymax zette dit verzoek meteen door naar a&m impact. 'Omdat we het samen al over een dergelijk platform hadden gehad kon a&m impact het snel oppakken. Ze waren al op de hoogte van onze wensen en daardoor schakelden ze snel. We bespraken nog een paar keer de look & feel en binnen een paar weken stond er een gedegen portaal dat ik verder alleen nog hoefde in te vullen. In het najaar is het officieel gelanceerd en nu speelt het een centrale rol in onze informatieverstrekking. Via het platform kunnen dealers ook met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. De medewerkers van ons kantoor discussiëren gelijk mee en beantwoorden live vragen.'

Ervaringen & tips delen

Het klantportaal heeft ongeveer dezelfde structuur en functionaliteit als Facebook. Door de stijgende lijn in het aantal dagelijkse bezoeken en discussies ziet Rymax dat het platform steeds meer gaat leven onder de vertegenwoordigers. Sanne had eigenlijk verwacht dat de gesprekken zouden gaan over de producten en alle technische zaken daaromheen. 'Maar dealers en retailers gebruiken het vooral om elkaar tips te geven hoe ze Rymax het beste in de markt kunnen zetten,' aldus Sanne. 'Dat is ook weer interessant voor ons.'

Rymax community

Door het portaal is er nu zicht op de digitale activiteiten van de distributeurs. Sanne: 'We zagen voorheen wel eens dat onze dealers op Facebook discussies over Rymax plaatsten. Natuurlijk juichen we dit toe, maar als het over interne zaken gaat kan dat via een extern platform een eigen leven gaan leiden. Je hebt daar absoluut geen controle op. Nu hebben we een centrale plek waar ze voor alle zaken terecht kunnen en die ruimte biedt om met elkaar in contact te komen. En waarop wij ook zelf actief kunnen zijn. Zo publiceren we binnenkort iedere dag een up-to-date voorraadlijst.'

Eerst toetsen aan de praktijk

Sanne is tevreden over de keuze voor a&m impact. 'We hadden heel bewust de voorkeur voor deze partij omdat het echte webontwikkelaars zijn. Dat is hun core business en je merkt dat die insteek werkt. Ze brengen structuur in de ontwikkeling, komen met vernieuwende ideeën, schakelen snel en sturen je de goede kant op. Zo adviseerde Tom Dellepoort van a&m impact ons om eerst een aantal reeds beschikbare functionaliteiten in de praktijk te testen voordat we een specifieke eigen module of tool lieten bouwen. Op die manier konden we kijken of de onderdelen die we op papier hadden bedacht ook in de praktijk nuttig waren en daadwerkelijk werden gebruikt. Daaruit blijkt hun ervaring in het vak en professionaliteit.'

Continu evalueren en optimaliseren

Ook nu de site online staan blijft a&m betrokken. Sanne: 'We bekijken samen wat er allemaal nog verbeterd kan worden. Binnenkort evalueren we het portaal en we hebben al in de planning staan om de startpagina anders in te delen. Er staan nu erg veel nieuwsberichten op en die dringen de discussies naar de achtergrond, terwijl het daar eigenlijk helemaal om draait. Het is fijn dat we dat dan met a&m impact snel kunnen oppakken.'

Zie ook www.rymax-lubricants.com.



‹ Terug naar het overzicht