Hoe ziet een goede website in de verpleeghuiszorg en thuiszorg er uit?

Tips voor de inrichting van een goede website in de zorg

Verpleeghuiszorg en thuiszorg staan volop in de maatschappelijke belangstelling. Cliënten en hun familie worden kritischer en ook de media kijken steeds vaker over hun schouders mee. En dan moeten er ook nog gewoon nieuwe cliënten worden binnengehaald. Dit alles maakt dat veel zorginstellingen kritischer kijken naar hun zorg maar óók naar hun communicatie. Bij vele leeft de vraag hoe goede communicatie kan bijdragen aan een beter zorgproduct. a&m impact ondersteunt zorginstellingen bij een goede online positionering. Met succes realiseren wij al jaren websites, sociale intranetten, mobiele apps en andere online toepassingen binnen de zorg. Via dit artikel willen we een deel van onze ervaringen met je delen.

Nu de zorg volop in de belangstelling staat, biedt online communicatie bij uitstek een kans om de organisatie duidelijk en toegankelijk voor het voetlicht te brengen. De eerste stap naar een optimale zorgwebsite bestaat dan ook uit een korte en krachtige presentatie die herkenning oproept bij de doelgroep. Schets de situatie van de (zorgbehoevende) doelgroep en leg aan de hand daarvan uit welk verschil de geboden zorg kan maken.

Wie zijn je doelgroepen?

Bovenstaande vraag is relevant voor élke communicatie- en marketinguiting. Wie spreek je eigenlijk aan? Vaak is dat snel duidelijk. Voor websites – óók die van zorginstellingen – geldt dat er meerdere doelgroepen zijn. Cliënten, de naasten van cliënten, verwijzers en nieuwe medewerkers. Allemaal dienen ze te worden aangesproken door de website. Maar ook dienen ze allemaal snel en eenvoudig de informatie te vinden waar zij naar op zoek zijn, zonder allerlei content voorgeschoteld te krijgen die voor hen niet relevant is.

Uit ervaring blijkt dat de belangrijkste doelgroep van zorgwebsites bestaat uit familie van (potentiële) cliënten. Zij zoeken voornamelijk op specifieke locaties van de instelling en het zorgaanbod en de beschikbaarheid daar. Mensen zoeken immers op zorg in de buurt. Om deze doelgroep tevreden te stellen moet deze informatie dus prominent aanwezig zijn. Daarbij is het heel belangrijk dat je direct herkenning weet op te roepen bij de doelgroep die merkt dat een familielid (in toenemende mate) zorg nodig heeft.

Richting conversie

Als de doelgroepen en boodschap zijn vastgesteld, dient de inhoud van de website naar een duidelijk doel toe te werken. Elke bezoeker is met een doel op je website. Wil hij meer informatie? Dat kan. Maar niemand is zomaar op zoek naar informatie op de website van een zorginstelling. Elke bezoeker is daar omdat hij op zoek is naar zorg, voor zichzelf of een familielid, of wellicht omdat hij op zoek is naar een baan in de zorg. Deze motieven staan allemaal in relatie tot een concrete actie op de website. Reageren op een vacature, een contactverzoek, een inschrijving. Allemaal acties die online kunnen plaatsvinden. Een goede website neemt de bezoeker bij de hand en brengt deze, stap-voor-stap, dichterbij het conversiedoel. Ook in de zorg kun je acquireren via de website van de organisatie.

Persoonlijk en toegankelijk

Een goede website in de zorg kent een simpele, maar heldere navigatie die bijdraagt aan toegankelijkheid. Met een route voor elke doelgroep, waarin elke doelgroep ook met een eigen tone-of-voice wordt aangesproken. Ook een goede zoekfunctie draagt bij aan een website die voor elke doelgroep toegankelijk is. Toegankelijkheid zit hem natuurlijk niet alleen in de navigatie. Juist in de zorg heb je maken met mensen die beperkingen hebben. Het uitvergroten of voorlezen van stukken tekst is dan ook iets dat eenvoudig moet kunnen.

Een persoonlijke benadering bestaat allereerst uit herkenning, zoals hiervoor al beschreven. Maar minstens zo belangrijk is het om de zorg letterlijk een menselijk gezicht te geven. Toon medewerkers en cliënten op de website en laat ze hun verhaal vertellen. Vanzelfsprekend op een wijze die past bij de inhoud. Zo heeft de lezer direct een beeld bij de zorg. Ongeacht op wat voor apparaat de website wordt bekeken. Een goede website is ook responsive en liquid. Daarmee bedoelen we dat de website op elk formaat scherm goed getoond wordt en dat de inhoud is afgestemd op de individuele gebruiker.

Vraaggestuurd denken

Belangrijk is ook de mindset bij het ontwerp; waarbij vraaggestuurd gedacht moet worden in plaats van aanbodgestuurd. Niet wat je te bieden hebt is het uitgangspunt van je boodschap, maar de vragen en wensen van de doelgroep(en). Het draait uiteindelijk om het bezoekdoel van je bezoeker.

Die is meestal niet geïnteresseerd in een algemeen verhaal, maar wel naar specifieke informatie. Het vinden van deze specifieke informatie moet heel eenvoudig zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de website van Azora. Daarop is informatie over de verschillende locaties en de daar aangeboden zorg direct prominent in beeld. We blijven nog even bij Azora. Het blijkt namelijk ook dat reviews, de meningen van andere gebruikers en cliënten voor zowel bezoekers als voor zoekmachines als Google, belangrijk zijn. Hoe belangrijk dat is blijkt wel uit het succes van Zorgkaart Nederland. Hier geven mensen hun mening over de zorg bij verschillende instellingen, waaronder Azora. Beoordelingen zijn per locatie geïntegreerd in de website van Azora. Een laagdrempelige manier om geloofwaardige beoordelingen te integreren in een website.

Meer weten?

Speelt bij jouw organisatie momenteel de vraag of de huidige website nog wel toereikend is? Heb je misschien vragen over de veiligheid van data, nieuwe wetgeving op dat gebied en ISO 27001? In al deze gevallen komen wij graag eens vrijblijvend kennismaken. Wij beschikken zowel over ruime ervaring in het realiseren van effectieve en hoogwaardige websites voor instellingen in de verpleeg- en thuiszorg, als over kennis van de interne processen bij zorginstellingen.



‹ Terug naar het overzicht